Do Skotska jsem se chtěl podívat už když jsem byl na rok v Bristolu, ale nějak to nevyšlo. Ale protože Skotsko zaujalo i Martinu, bráchu a Simču, tak jsme se vydali společně. Léto nepřipadalo v úvahu, takže vyhrál květen. Přitom jsme ale i v květnu byli omezení volným časem, a tak jsme se potřebovali do Skotska dostat rychle a ani ve Skotsku samotném jsme neměli času nazbyt. 11 dnů bylo maximum.
Vyhrála tak cesta letadlem a půjčení si auta ve Skotsku. Levné letecké společnosti vyhrály. 30.dubna večer jsme letěli s Easyjetem z Prahy do Londýna (Stansted), odlet 21:40, přiletěli jsme v půl jedenácté večer. Na Stanstedu jsme přenocovali a ráno v 6:30 jsme letěli s Ryanairem ze Stanstedu do Glasgow (letiště v Prestwicku kousek od Glasgow). V Prestwicku na letišti jsme si půjčili auto, nejlevněji nám vyšla půjčovna bmibaby 11.května v 10:40. Nákladově to pro čtyři lidi vyšlo slušně, tady je rozpis.
Cestu jsme naplánovali jen tak v obrysech podle toho, co kdo znal, a podle katalogů cestovek. Jinak jsme bližšímu plánování přiliš času nevěnovali, jednak proto, že na to nebyl čas, a taky proto, že jsme prostě chtěli být flexibilní podle počasí (což se nakonec ukázalo jako dobrá volba). Hrubá trasa zněla: Glasgow - Loch Lomond - podél západního pobřeží přes Glen Coe k Ben Nevis - ostrov Skye - Loch Ness - Inverness - Cairngorm Mountains - St.Andrews, poblíž kterého je Martinina sestra na au-pair, takže jsme ji chtěli navštívit - Edinburgh - Hadrianův val - Lake District. Jedinou mapou, kterou jsme si v Čechách koupili, je silniční Michelin 501 Scotland v měřítku 1:400000. Ostatní mapy (např. detailní turistické) koupíme kdyžtak podle potřeby přímo ve Skotsku, to stejně vyjde levněji (nakonec to ani potřeba nebylo, vždy jsme si vystačili s informačními materiály, které byly k dispozici zdarma).
Na cestu jsem si koupil nový benzínový vařič, který můžu jen doporučit. Sice je drahý (značka MSR, stál 2746 Kč včetně 0,6 litrové láhve (Hudy, 5% studentská sleva)), ale je lehký, skladný, vysoce výhřevný, nevadí mu vlhko nebo vítr, benzín se dá sehnat úplně všude a vezmou vám ho do letadla (s prázdnou lahví). Za 10 dnů vaření pro 4 lidi (ráno čaj na pití a do termosky, večer večeře) jsme spotřebovali zhruba 0,9 litru benzínu.
V pátek 30.května jsme rychle nakoupili část potravin (zbytek jsme dokoupili přímo ve Skotsku, některé věci v supermarketu jsou levnější než u nás) a večer vyrazili na letiště. Let do Londýna s Easyjetem v pohodě, přilétáme v půl desáté večer, a ačkoliv za 1,5 hodiny vstoupíme do Evropské unie, musíme ještě vyplnit příletovou kartu. Na Stanstedu spí kromě nás spousta lidí, takže si jako exoti rozhodně nepřipadáme. V 6:40 nám letí letadlo Ryanairu do Prestwicku, bývalého vojenského letiště ležícího u pobřeží asi 30 km jihozápadně od Glasgow. Přilétáme přesně a v půjčovně Hertz si vyzvedáváme rezervované auto. Je to opravdu Ford Focus 1,6 LX (v rezervaci psali Ford Focus 1,6 LX or similar, ale Ford Focus je tam nejčastější), tmavě modrý, skoro nový, nemá najeto ani 1000 km. Řízení nalevo mi po zkušenostech z Jihoafrické republiky nedělá problémy. Na auto máme 500 liber spoluúčast pro případ poškození nebo krádeže, lepší pojistka bez spoluúčasti by vyšla na dalších 100 liber a do toho se nám nechce.
1.května 2004 Vyrážíme z Prestwicku směr Glasgow, v Glasgow není žádný velký provoz, přeci jen je sobota. Navíc je prodloužený víkend, pondělí je Bank Holiday, takže spousta lidí vyrazila mimo město. Glasgow je pěkné město s pohodovým centrem a živou pěší zónou. Historické centrum sice nedosahuje úrovně Edinburghu, ale i tak stojí návštěva za to. Turistické informační centrum je na George Square a lze v něm koupit i spoustu turistických map okolí.
Deset minut chůze z George Square přes bývalou obchodní čtvrť Merchant City směrem na východ je i Glasgow Cathedral. Ta je zajímavá tím, že je dvoupatrová - je postavená ve svahu a pod polovinou hlavní chrámové lodi se rozkládá ještě jedno patro. Toto patro bylo zbudováno dříve, někdy na přelomu 12. a 13.století, když shořela předchozí budova. Hlavní chrámová loď má krásně zdobený dřevěný strop, do dolního patra se sestupuje po schodech. Dolní patro je jako les sloupů a návštěva stojí určitě za to.
Na kopci za katedrálou se ještě nachází Necropolis, hřbitov s mohutnými hrobkami a náhrobními kameny, odkud je nejlepší výhled na katedrálu (a paneláky za ní).
Krátkým odpočinkem na Necropolis končíme letmou prohlídku Glasgow, určitě je toho ve městě k vidění ještě mnoho (hlavně na západ od centra), ale je krásně a my chceme raději do přírody. Vracíme se k autu a vyrážíme směr Loch Lomond. Naším cílem pro několik dalších dnů je projet západní část Skotska zhruba ve směru známé West Highland Way. Cestou se zastavujeme v nákupním centru v Clydebank a nakupujeme potraviny (konzervy špaget a fazolí, sýr, vodu a hlavně nepřekonatelné muffiny) v ASDA. Taky nalíváme benzín pro náš vařič a už jsme kompletně vybavení.
Cestou je město Dumbarton, kde má být údajně hezký hrad, ale je to jen tohle, tak si aspoň dáchneme na trávníku na pobřeží. Pak už definitivně vyrážíme k Loch Lomond. Jsem fakt utahaný a už bych rád skončil s řízením, a tak po chvilce necháváme hledání místa k přenocování a zůstáváme v kempu (kousek za Gartocharnem, 5 liber na osobu, docela dost). Stanuje tam pár lidí, ale dost lidí je v megakaravanech, které jsou napevno v kempu a jsou k pronajmutí. Večer je sice jasno, ale docela fouká vítr, a tak je chladno. Kolem nás lítají čtyřleté děti v tričkách a kraťasech a nám je kosa a bereme si bundy. Netušíme, že jim je opravdu teplo (jsou prostě otužilejší) - skutečný chlad má přijít už brzo. Než zapadne slunce, tak se ještě jdeme projít k jezeru - Loch Lomond je největší sladkovodní plocha ve Skotsku a je v něm 37 ostrovů.
2.května 2004 Ráno je hezky, a tak se vydáváme podél východního břehu jezera s cílem zdolat vrcholek Ben Lomond (974 m). Autem dojedeme až k Rowardennan Lodge, na parkovišti u informačního centra už je cedule "Ben Lomond tudy". Ben Lomond je oblíbeným cílem skotských turistů, ale dnes tu moc lidí není, přeci jen je teprve začátek května. Výhodou je, že nahoru vedou dvě trasy, takže se celý výstup dá absolvovat jako kolečko a nemusí se chodit stejnou cestou dolů. Cesta nahoru je jednoduchá, i když v horní části silně fouká. Nahoře je krásný rozhled na celé jezero i okolní kopce, ale kvůli větru si rychle zalezeme do závětří, kde chvíli posedíme, a pak se vydáváme na cestu dolů. Cesta dolů je zpočátku trochu krkolomnější (hlavně kvůli tomu, že sestupujeme po návětrné straně), ale nic hrozného a za chvíli už je to zase pohodový výlet.
A jede se dál, objíždíme jezero zpět na západní stranu a Tarbetu odbočujeme směr Inveraray. Začíná se kazit počasí a místy až vydatně prší. Zámek v Inveraray je již zavřený, ale ještě můžeme jít do parku a nahlédnout do zahrad. Z Inveraray vyrážíme na sever a pomalu hledáme místo k přenocování. Jedním vhodnějším místem s říčkou pohrdáme a to se nám nevyplácí, dál už je to jenom horší. Projíždíme kolem zříceniny hradu Kilchurn, která stojí na ostrově v Loch Awe a při lepším počasí by vypadala naprosto fantasticky. Nakonec kempujeme na dost otevřeném parkovišti s pár břízkami. Stany stavíme ve větru a dešti, zrovna tak i vaříme. Ještě že máme benzínový vařič, lihák nebo "dřeváček" bychom snad ani nezapálili. Nakonec si s uvařeným jídlem v kotlíku zalezeme do stanu.
3.května 2004 Ráno nás budí zima, vítr a silné dešťové přeháňky. Na okolních kopcích leží sníh, sluníčko občas zasvitne zpoza mraků, ale hned zase zaleze a sprchne. Bláznivé počasí, je sice nad nulou, ale silný vítr tu subjektivní teplotu sráží dost hluboko. Vyrážíme, projedeme rovinatým úsekem plným mokřin a brzo přijíždíme do údolí Glen Coe, kde se výrazně zlepšuje počasí.
Glen Coe je nádherné údolí. My v něm zastavujeme a vydáváme se na krátkou procházku, která se nakonec promění v několikahodinový výlet do údolí Lost Valley, které se nachází za masivem Three Sisters. Lost Valley je slepé údolí olemované zasněženými skalnatými horami a dříve si do něj klan MacDonaldů ukrýval nakradený dobytek. Cesta vede do kopce úzkým údolím s dravou říčkou. Na konci se otevírá široká kotlina s dostatkem pastvin - MacDonaldové si vybrali šikovně. Cestou zpět potkáváme malou skupinku Čechů, kteří vyrazili za stejným cílem.
Na dolním konci údolí Glen Coe je opravdu hezky postavené turistické informační centrum se spoustou zajímavých informací, kavárničkou, výstavou a obchůdkem se suvenýry (čisté záchody beru ve Skotsku jako samozřejmost). Za informačním centrem je ještě vesnička Glen Coe, která byla v roce 1692 svědkem masakru mezi dvěma skotskými horalskými klany (Campbellové zradili a pobili MacDonaldy). Jinak ale vesnička nevypadá nijak zajímavě, a tak ani nezastavujeme a pokračujeme podél mořského zálivu Loch Linnhe do Fort William a odtud do údolí Glen Nevis, odkud vede cesta na vrchol nejvyšší hory Skotska, Ben Nevisu (1344 m).
Ben Nevis sice vypadá příkře, ale na vrchol vede rozumná široká cesta. Nebezpečím je přímořské počasí, které se bez varování mění. Jelikož přes noc na dnešek nasněžilo, je Ben Nevis do půlky pokrytý sněhem, navíc fouká silný studený vítr. Původně jsme sice měli Ben Nevis v plánu, ale za těchto podmínek se o jeho realizaci ani nepokoušíme (a ani nelitujeme). Třeba někdy příště.
U Fort William nás nenapadne podívat se na Neptunovy schody, systém zdymadel v Caledonian Canal, ale nevadí, u Fort Augustus je podobný, i když o trochu menší. Takže k tomu ještě později. Brácha si cestou na mapě našel nějaký maják, tak se ho pokoušíme najít, ale marně. Cestou jsme ale alespoň natrefili na schránku, takže můžeme poslat pohledy koupené v informačním centru v údolí Glen Coe.
Jedeme dále na sever až do Invergarry a odtud na západ směrem k Isle of Skye. Odpoledne pokročilo a opět se výrazně zhoršuje počasí a zase prší. Projíždíme údolím Five Sisters, které je v porovnání s Glen Coe o dost slabší, a to i v případě, kdy je hezké počasí. U Loch Duich (opět již mořský záliv) je již pozdě odpoledne a prší a prší. Stavět stany se zdá nereálné. Zkoušíme hostel kousek od Shiel Bridge, ale 12,50 liber za osobu nás odrazuje. Nakonec přijedeme až ke hradu Eilean Donan, asi nejfotografovanějšímu hradu Skotska (točil se tu mimo jiné i Highlander). Už je po zavírací hodině, do hradu se nemůže, ale cesta na ostrůvek ke hradu je otevřená, tak si hrad aspoň obejdeme. Ale počasí je jedna velká mizérie.
Simča nachází v prospektech hostel v Killilanu za 7 liber na osobu (spacáky s sebou), a tak se tam vydáváme. Musíme projet zhruba 12 mil uzoučkou klikatou silničkou podél Loch Long. Cestou přestává pršet a pár kilometrů před Killilanem nacházíme pěkné stíněné místečko s potůčkem. Neváháme, kempujeme a vaříme večeři. Nakonec není noc tak špatná, rozhodně lepší, než ta předchozí, i když zase prší. Ale výhled je super.
4.května 2004 Ráno se vracíme podél Loch Long zpět na hlavní silnici. U Eilean Donan je opět špatné počasí, takže ani teď nebudou fotky lepší. Přijíždíme do Kyle of Lochalsh, kde dokupujeme chleba, pár dalších drobností a hlavně opět muffiny, bez kterých se hlavně Martina neobejde. Na ostrov Skye vede placený most, na kterém vybírají hustých 5,60 liber, a to ještě netušíme, že stejnou částku zaplatíme i cestou zpátky.
Ostrov Skye je ráj. Pasoucí se ovce, úzké silničky pro jedno auto s malým provozem, málo lidí kolem, polorozbořené kostelíčky s malými hřbitovy kolem a krásná příroda. V Broadfordu odbočujeme z hlavní silnice a jedeme po vedlejší, prostě jen tak, abychom si prohlédli krajinu. Jedeme po vedlejší asi 20 kilometrů, kam až to jde. Pak krátký výlet, při kterém se opět přižene déšť. Vracíme se na hlavní silnici a objíždíme ostrov dokola po směru hodinových ručiček.
U Drynochu zastavujeme v jediné palírně whisky na ostrově Skye - Talisker Distillery. Za 4 libry jdeme na prohlídku i s ochutnávkou. Na průvodkyni je vidět, jak jsou na svou palírnu pyšní. Hrdě nám vypráví, jak je jejich Talisker kvalitní. Procházíme palírnou ve směru jak postupuje proces výroby - od mletí ječmene a jeho louhování, přes kvašení a destilaci až k jeho stáčení do sudů. Na závěr se jdeme podívat do jedné z hal, kde whisky zraje, a samozřejmě do obchodu, kde si je možné jejich Talisker zakoupit. Konečně rozumíme "odborným" výrazům jako blended, single malt nebo cask stregth.
Potom pokračujeme podél pobřeží až do Dunveganu, kde si prohlížíme zvenku poměrně nezajímavý hrad s krásným parkem a zahradami. Dovnitř hradu se nedostaneme, protože už je po zavírací době, ale alespoň můžeme jít do zahrad zdarma. Všude nás lákají cedule nabízející jízdu člunem do zátoky na tuleně, ale je tak sychravo, že bychom nejeli ani zadarmo (standardní cena 5 liber, zaručeně vrací peníze, pokud se tuleni neobjeví).
V Dunveganu také kempujeme (4,50 liber za osobu), po třech dnech zase potřebujeme sprchu. Kemp je přímo na pobřeží Loch Dunvegan a vítr fouká od moře, takže je skoro celý kemp pod větrným náporem. V jediném závětří se už mačká několik stanů, tak se přimáčkneme k nim. Večer můžeme uvařit v přístřešku a ráno si dáváme horkou sprchu, to je radost.
5.května 2004 Ráno je počasí výrazně lepší, sice fouká, ale z východu, a mraky jsou mnohem výš. V Dunveganu se ještě podíváme k dalšímu rozbořenému kostelíku, a pak už směřujeme k poloostrovu Trotternish. Cesta podél tohoto poloostrova je vůbec nejhezčí části cesty po Skye. Silnice se mění v uzoučkou silničku pro jedno auto, která má vyhýbací místa každých pár set metrů. Silnice se ale klikatí a vede z kopce do kopce, takže když se náhle proti vynoří auto, znamená to často rychlé brždění a couvání. Naštěstí není velký provoz a řidiči jsou velmi ohleduplní.
Poněkud uměle působící muzeum ostrovního života nedaleko Kilmuru nás nechává klidným a dovnitř nejdeme, stejně tak míjíme i pomník místní hrdinky Flory MacDonaldové. Zato ruina hradu Duntulm na úplně severním cípu ostrova nás zaujme. Pak už se vracíme směrem na jih podél pohoří Quiraing a cestou musíme zastavovat ovcím. Za zastávku stojí vyvřelý útes Kilt Rock, ne nepodobný našemu Kamenickému Šenovu. A abychom nebyli bez pohybu, vydáváme se k obrovskému špičatému balvanu The Old Man of Storr.
Projíždíme největším městem na ostrově, Portree. Hezký je přístav a přístavní promenáda s barevnými domečky, ale nezdržujeme se. Míříme zpátky na pevninu, na mostě zase platíme. Jako naschvál se náhle kazí počasí, takže když opět jedeme kolem hradu Eilean Donan, tak zase prší. Takže ani napotřetí z toho hezká fotka nebude.
Míříme k jezeru Loch Ness. Cestou projedeme pár hrozivě vypadajících průtrží mračen, ale pak se počasí vybere. Rádi bychom zakempovali někde poblíž jezera Loch Ness. Nacházíme místo v lese, ale ještě je brzo, a tak se nejdřív jedeme podívat do Fort Augustus na jižní cíp jezera Loch Ness.
Jezero Loch Ness je pěkně nudné a prakticky nestojí za návštěvu. Jednou z drobných světlých výjimek je právě Fort Augustus se svou soustavou zdymadel, jejímž úkolem je umožňovat proplout lodím mezi níže položenou hladinou jezera Loch Ness a výše položenou hladinou kanálu Caledonian Canal. Ten byl vybudován, aby propojil vodní cestu po jezerech ležících v geologickém zlomu mezi Inverness a Fort Williams. Po krátké prohlídce se vracíme zakempovat na dříve nalezené místo v lese.
6.května 2004 Ráno se vydáváme k ruinám hradu Urquhart, což je druhý světlejší bod na jezeře Loch Ness. Vstupné na ruiny, na kterých jinak není nic moc zvláštního k vidění, se nám ale zdá nepřiměřené, a tak pokračujeme dál do vesničky Drumnadrochyt. Drumnadrochyt je centrem lochnesského šílenství, jsou v něm dvě naprosto kýčovitá muzea lochnesské příšery a z autobusů tady vystupují hordy obtloustlých líných turistů. Peklo. Ujíždíme do Inverness, kouzelného poklidného městečka na březích řeky Ness. Inverness je centrem severního Skotska a život zde jde v pohodě. Ba co víc, nachází si nás tu i hezké počasí.
Následují památky v blízkém okolí Inverness. Zámek Stuart je soukromý a není veřejnosti přístupný. Dále stále funkční vojenská pevnost Fort George, která byla vybudována pro potlačení potenciálních dalších povstání skotských jakobitů a která nezažila jediný válečný výstřel. Komplex je skutečně velkolepý a podařilo se nám do něj krátce nahlédnout bez placení. Zámek Cawdor si necháme ujít, stejně nemůžeme stihnout všechno. Rovněž vynecháváme bojiště u Cullodenu, kde v poslední bitvě na území Velké Británie prohrál skotský Bonnie Prince Charlie s Angličany. Raději jedeme k pozdně neolitickému pohřebišti Clava Cairns, které vzniklo někdy před 6000-4000 lety. Nedaleko je nádherný železniční viadukt. Pak už si to musíme namířit směrem na jih po silnici A9. Cestou se ještě stavujeme v Cardbridge, kde brácha objevil suprový most.
Cílem dnešního dne je pohoří Cairngorm Mountains s Glenmore Forest Park. Spíme v lese nedaleko Glenmore na krásném parkovišti, ze kterého někdo evidentně odstranil cedulky "no camping". Do rána je docela chladno, holky si dost stěžujou na zimu ve spacáku. Ale pod nulu teplota nešla.
7.května 2004 Ráno svítí sluníčko, takže jezero Loch Morlich, na jehož břehu Glenmore leží, vypadá báječně. My si uděláme asi 12-tikilometrovou procházku po značené cestě po okolních údolích. Je nádherné počasí, konečně je obloha bez mráčku. Po ránu všude zpívají ptáci a nějaké se nám i podaří vyfotit. Cílem naší cesty je jezírko s ultrakýčovitou zelenomodrou barvou, to je pohoda, když je jednou zase hezky.
V Glenmore, přímo na břehu Loch Morlich, je rovněž doporučeníhodný kemp, mimo sezónu 8-9 liber za celé kempovací místo (site), na které bychom se vě čtyřech se dvěma malými stany vešli. To je pro čtyři lidi dobrá cena v porovnání s 5 librami na osobu, které jsme platili u Loch Lomond.
Po dopolední procházce se vydáváme na jih, přímo do St.Andrews. Je to kus cesty, ale ubíhá to rychle. Cestou se už nikde nezastavujeme, chceme mít trochu času na St.Andrews, a pak se ještě rozumně dostat do blízkého Anstrutheru, za Martininou sestrou, která tam je jako au-pair.
Do St.Andrews přijíždíme asi ve tři, tak to máme dvě hodiny času, akorát tak na projití města. St.Andrews je významný hned z několika důvodů. Jednak jsou zde k vidění ruiny mohutné katedrály a nedalekého hradu a i památky v centru města stojí za shlédnutí. Za druhé je zde prestižní univerzita, na které studuje i princ William. A za třetí se zde už od nepaměti hraje golf, a každý rok už od roku 1873 se zde koná British Open Championship.
Počátky církevní historie St.Andrews sahají již do 8.století a ve 12.století mělo město dominantní postavení ve skotské církvi. Kolem roku 1160 bylo započato se stavbou mohutné katedrály. Stavbu pronásledovala neštěstí, v roce 1270 se sesula západní část, takže na vysvěcení musela katedrála čekat až do roku 1318. Ani po dokončení na tom ale nebyla katedrála lépe. Angličané během válek o nezávislost Skotska sundali ze střech olovo a odlévali z něj kulky. Oheň a bouře zničily další části katedrály, která potom musela být přestavována. Klíčovou a konečnou ranou pro katedrálu však byla reformace a konkrétně kázání Johna Knoxe 11.června 1559, po němž rozvášněný dav vtrhl do katedrály a zničil vnitřní výzdobu a vybavení. Další útoky na katedrálu následovaly v průběhu týdnů a představitelé kostela vyhnáni. Za několik let byla odstraněna střecha a kolem roku 1600 již katedrála fungovala jen jako lom kamene pro stavbu domů v St.Andrews. [více informací a fotografií]
Vstup mezi ruiny katedrály je zdarma, placený je vstup do muzea a na vysokou věž, ze které je skvělý výhled.
Podobným osudem prošel i hrad v St.Andrews, který sloužil jako sídlo biskupa. V roce 1654 byla část hradu stržena a materiál použit na stavbu přístavního mola. [více informací a fotografií]
Městečko díky univerzitě působí značně studentským dojmem. Univerzita nemá ucelený campus, ale jednotlivé školy jsou roztroušeny po městě podobně jako tomu je v Oxfordu nebo Cambridge. Byla založená již roku 1413 a je nejstarší univerzitou ve Skotsku. Do řady vnitřních parků jednotlivých škol je možné i nahlédnout.
Po prohlídce St.Andrews vyrážíme do Anstrutheru. Tam opět začne pršet a je sychravo, takže během večerní procházky ani neuděláme žádnou fotku. Tak alespoň tady jsou nějaké další informace a fotografie.
8.května 2004 Deštivé ráno a my vyrážíme i s Lenkou do Edinburghu. Parkujeme asi 10 minut pěšky od centra a zbytek dojdeme. Projdeme po hlavní obchodní třídě kolem rozsáhlého parku a pak zamíříme nahoru do staré části města. Staré části města dominuje jednu míli dlouhá Royal Mile, přímá ulice vedoucí s kopce od edinburghského hradu napříč celou starou čtvrtí.
Vstupné do edinburghského hradu je 9,50 liber, ale komplex je rozsáhlý, takže je co vidět. Byl postupně budován a vylepšován až do poloviny 18.století. Hrad byl po většinu doby pouze vojenskou pevností, nikoliv sídlem skotských panovníků. Ve hradu však nejsou jen vojenská muzea. Jsou zde zrekonstruována dobová vězení nebo památník obětem válek. Hlavně jsou ale na hradě umístěny skotské korunovační klenoty a Kámen osudu, na kterém byli korunování staří skotští králové, přičemž obojí má dosti pohnuté dějiny.
Za zmínku stojí i "one o'clock gun", dělo, které každý den (kromě nedělí) přesně ve 13:00 vystřelí. Tento signál byl součástí systému sdělování přesného času lodím v ediburghském přístavu. Nejstarší součástí hradu je St.Margareth's Chapel, kde můžete být za poplatek oddáni - ještě nedávno tato výsada patřila jen vojákům.
Z hradu je nádherný výhled na město. V průběhu prohlídky se dělá docela hezky, ale když vycházíme z hradu, tak už zase prší. Vracíme se tedy zase do města, kde se loučíme s Lenkou. My se ještě podíváme do několika obchodů a potom se vracíme směrem k autu. Město nás nadchlo - je toho k vidění mnohem víc, než jsme vůbec měli šanci stihnout, ale to by nám zabralo několik dnů. Výjezd z města si sami komplikujeme tím, že hledáme nějaké nákupní centrum, kde bychom mohli levně nakoupit a natankovat. Nakonec nacházíme zhruba v našem směru hypermarket ASDA. Místo ke spaní hledáme již v přítmí a opět ve velmi sychravném počací, takže nakonec spíme dost neobvykle poměrně blízko silnice.
9.května 2004 Ráno se rychle balíme a vyrážíme směrem na jih. Cestou se zastavujeme v městečku Lauder a krátce se mrkneme na zámek Thirlestane, který je po ránu ještě zavřený. Delší přestávku děláme v Jedburghu, kde jsou nádherné ruiny katedrály a opatství a rovněž dům, ve kterém čtyři týdny pobývala královna Mary Stuartovna (později popravená). Pak zastavujeme u dalšího viaduktu, brácha si v nich našel zálibu.
Pak už jedeme po silnici plné kopečků přímo k Hadrianově valu. Ten už neleží ve Skotsku, ale v Anglii. Podél Hadrianovy zdi je velké množství vykopávek a ty nejvýznamnější jsou placené. Podle všeho si jsou ale všechny (Vindolanda, Housesteads Fort, Chesters Fort atd.) hodně podobné, takže člověk nemusí chodit na všechny. Kromě toho za návštěvu stojí i Steel Rigg, strmý skalní hřbet, po kterém vede jedna z nejvíce zachovalých částí celé zdi. Zeď musela dříve vypadat monumentálním dojmem, ale sloužila spíše ke kontrolním účelům a vybírání mýtného, než k obraně. Sice byla propracovaná a měla řadu konrolních věží a pevností, ale posádky byly příliš malé na to, aby mohly odeslat soustředěnému útoku na jedno místo zdi.
Od Hadrianova valu míříme přes Carlisle do oblasti Lake District, oblíbené turistické oblasti s velkým množstvím jezer a na Anglii vysokých hor. Po poklidném týdnu v málo lidnatém Skotsku je na nás tahle oblast i v tuto časnou roční dobu až příliš turistická - ve městečkách spousta lidí a ruchu, placená parkoviště i na odlehlých místech mimo městečka.
Nejprve zastavujeme v Keswicku, centru severní části parku. Už je zase hezky. Z městečka rychle utíkáme, je tam až moc rušno. Raději uskutečňujeme krátký výstup na vrcholky podél západního břehu jezera Derwent Water. S hledáním místa k přespání je to potom složitější, přeci jen je vidět, jak je to turisticky exponovaná oblast a prakticky se nedá najít klidné volné místečko. Už chceme jít do kempu, ale tam je recepce zavřená a noční hlídač je blbec, kterému nemůžeme vysvětlit, že druhý den nemůžeme čekat, až v devět otevřou recepci. Naštěstí kousek za kempem nacházíme místečko k přespání.
10.května 2004 Dnes je poslední den, a tak plánujeme celodenní výlet. Cesty v Lake District jsou ale zoufale značené, a tak bylo naše celodenní putování naplněno blouděním. Uklidnilo nás jedině to, že bloudili i lidé s mapami. Pokud můžeme nějakou mapu doporučit, tak jsou to turistické mapy od Ordnance Survey série Explorer v měřítku 1:25000. K sehnání jsou všude. Celý Lake District je pokrytý mapami číslo 4, 5, 6 a 7. Tím zabráníte většině problémů s neexistujícími značkami. Alespoň orientační mapa v digitální podobě je k dispozici na streetmap.co.uk.
Tak tedy k našemu treku-bloudění. Auto parkujeme západně od Ambleside u silnice kousek od jezera Loughrigg Tarn (první kufr, chtěli jsme původně odbočit na jinou silnici, ale to neva). Po značené turistické cestě sejdeme do Skelwith Bridge, kudy by měla procházet Cumbria Way, dlouhá turistická trasa vedoucí přes celý Lake District. Co netušíme, je fakt, že Cumbria Way není nijak speciálně označena, takže po ní chváli marně pátráme. Pak se rozhodujeme, že Cumbria Way by mohla zhruba vést údolím podél řeky. Tak vyrážíme a vyplácí se to - procházíme nádhernými pastvinami podél jezera Elter Water. Všude kolem je spousta ovcí a ovčátek, jsou bílá, černá, i černobílá. Nakonec přicházíme do vesnice Elterwater a tady je zase problematické rozhodování, kudy dál, protože nikde není žádná cedulka. Cestu po chvíli opět nacházíme a pokračujeme po turistické cestě přes soukromé pastviny do údolí Great Langdale. Zase scházíme z cesty, ale naštěstí se na ni posléze zase napojujeme (raději se ale zeptáme). V údolí pod Stake Pass se raději ptám lidí s mapami, zda bych do nich nemohl nahlédnout. Zapisuju si nejdůležitější body a jdeme na to.
Vystoupáme na Stake Pass, tam špatně odbočujeme a místo na High Raise směřujeme na Pike of Stickle (kufr číslo dvě). Sice to časem zjišťuju, ale brácha se Simčou jsou daleko vpředu, a tak prostě musíme dojít až nahoru. Odtud se tedy téměř vracíme na High Pass, naštěstí výškové metry máme už víceméně nastoupané. Na High Raise (762 m) potkáváme turistku s mapou, která je evidentně zmatená, a skupinku mladíků, kteří sice mají vysílačky, ale zrovna tak neví, kde jsou. My mapu nemáme, ale zase víme, kde jsme. Klíčové je ale rozhodnutí, kudy dál. Cesty po zimě neexistují, a tak se orientujeme podle slunce. Vydáváme se sice správným směrem, ale mezi kopečky zahýbáme příliš brzo, a dostáváme se do sousedního údolí, než kterým jsme chtěli jít (kufr číslo tři).
Cesta je teď sice náročnější a delší, ale je jasné, že když půjdeme stále na východ, nemůžeme cíl minout. Původně jsme chtěli jít kolem jezera Easedale Tarn, teď jdeme asi o dva kilometry severněji po hrbatém hřebeni. Nakonec přicházíme na Helm Crag a odtud už scházíme do Grasmere.
Víme, že musíme obejít jezero Grasmere ze západu a směřovat přes hřebínek kolem hostelu High Close. Bohužel se cesta rozdvojuje a my chybně volíme cestu, která vede přímo kolem hostelu. Tak se nedostáváme přímo k autu, ale zacházíme si asi tři kilometry, protože se dostáváme až zpět k Elterwater, kde jsme byli dopoledne (kufr číslo čtyři). Nakonec nás ještě předtím, než se dostaneme k autu, spláchne pořádná bouřka.
Celkově tak za sebou máme skoro 35 kilometrů po cestách necestách, kopcích i mokřinách. Hezký výlet.
K autu přicházíme kolem osmé večer a vydáváme se směr Manchester. Na odpočivadle na dálnici ještě trochu čistíme auto, balíme věci a vaříme večeři. V Manchesteru tankujeme a v jednu ráno vracíme auto na letišti. Teď už to jen vydržet do 10:40. Letadlo má navíc 45 minut zpoždění, ale nakonec se dočkáme a po dvou hodinách letu přistáváme v Praze v půl třetí odpoledne 11.května 2004.